خودروهای فرسوده: قوانین و روش قیمتگذاری
بنابر آمارهای موجود حدود 40% خودروهای کشور در محدوده سن فرسودگی قرار دارند. مشخصا تبعات منفی فراوان مترتب بر تردد این حجم زیاد از خودروهای فرسوده (اعم از آلایندگی و مصرف سوخت بالا، تلفات تصادفات رانندگی و …) محرک قانونگذاران در تسهیل فرآیند اسقاط خودروها بوده به نحوی که از رده خارج نمودن سالانه 500 هزار خودرو فرسوده در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده هرچند که در عمل در سال گذشته تنها 45 هزار خودرو فرسوده (کمتر از 10% هدفکذاری انجام شده) اسقاط گردید!
سن فرسودگی خودروها (براساس اصلاحیه جدید قانون هوای پاک)
سن فرسودگی خودروهای کشور ذیل آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک تعیین شده است. براساس اصلاحیه جدید قانون هوای پاک تمامی خودروها حتی اگر در مرز سن فرسودگی باشند در صورت اخذ معاینه فنی، کماکان امکان تردد را خواهند داشت و صرفا اگر خودرویی پس از عبور از سن فرسودگی دو مرتبه متوالی در آزمون معاینه فنی مردود شود فرسوده محسوب خواهد شد. هر چند که با توجه به امکان تعویض اتاق و موتور عملا این بند صرفا متوجه برخی از خودروهای دولتی بوده و معمولا مالکان خودروهای فرسوده صرفه اقتصادی از بازسازی خودور خود صرفه اقتصادی بیشتری به نسبت اسقاط آن عاید خواهند شد.
نحوه قیمتگذاری خودروهای فرسوده
یکی از امور ارجاعی به کارشناسان رسمی دادگستری، قیمتگذاری خودروهای فرسوده است. بطور کلی ارزش یک خودرو فرسوده متشکل از دو جزء “ارزش لاشه” و “ارزش تعداد گواهی اسقاط” حاصله از رده خارج نمودن خودرو است.
در حال حاضر قیمت هر گواهی اسقاط برای گروه خودرو سواری، وانت و ون 35 میلیون تومان و برای گروه خودروهای سنگین 55 میلیون است. براساس آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو در جریان از رده خارج نمودن هر گروه خودرویی به تعدادی مشخص گواهی اسقاط صادر خواهد شد. قیمت لاشه هر خودرو نیز وابسته به وزن آن بوده که و در شرایط فعلی حداقل هر تن 15 میلیون تومان خریداری خواهد شد (برای اطلاع از قیمت روز ضایعات فلزی میتوانید به مراجع مربوطه از جمله درگاه اینترنتی “ایران ضایعات” مراجعه نمایید). همچنین تعداد گواهی های تولید از هر نوع خودروهای مختلف و وزن تقریبی هر گروه خودرویی در جداول زیر ارائه شده است.
in Pro Version
روش های پرداخت
Feature Availablein Pro Version
جزئیات کارت اعتباری
Feature Availablein Pro Version